Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

JEMPUT-JEMPUT PISANG

By 8:41 PM ,

Selamat hari Sabtu semua. Teringat zaman kecil-kecil dahulu, ibu selalu  menyediakan jemput2 pisang untuk sarapan dan minum petang. Kerana kami mempunyai kebun pisang di tepi rumah. Pendek kata, semua kuih yang berasaskan pisang menjadi menu untuk minum petang kami sekeluarga. Memang sangat seronok bila bercucuk tanam. Saya mempunyai 5 beradik, dan setiap orang akan menanam pokok pisang masing-masing. Bila pokok pisang berbuah, kadang2 setandan pisang itu dapat banyak sikat pisang dan gemuk2 pula pisangnya. Ibu saya berkata orang yang 'tangan sejuk' sesuai tanam pisang. Haha. 



Jemput2 pisang yang ibu saya sediakan sangat sedap, gebu dan bulat2. Sebelum ini saya memang x pandai buat jemput2 pisang, setiap kali buat mesti jadi leper dan berminyak. Pendek kata memang dah giveup kalau nak buat jemput2 pisang. Kebetulan terjumpa resepi ini di blog che mat gebu. Biasa resepi dari che mat memang tidak menghampakan. Saya cuba utk menyahut cabaran menyediakan jemput2 pisang kali ini. Hasilnya memang sedap dan gebu.  Bentuknya juga tak leper..menjadi bulat2. Hehe.

BAHAN-BAHANNYA :-)
8 biji pisang emas (saya x guna pisang emas..sebab x jumpa cari kat sini.  Lasr2 pakai pisang Cavendish. .haha)
3/4 camca teh soda bicarbonat
1 camca besar gula perang @ 1/3 camca besar gula halus
1 cawan tepung gandum 
1/4 camca teh garam halus
Minyak untuk menggoreng

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kupas pisang, lecek bersama gula, garam dan soda bikarbonate hingga hancur. Masukkan tepung dan gaul rata hingga sebati. Perap 30 minit.
  2. Panaskan minyak pada tahap kepanasan sederhana. Basahkan hujung jari dalam air, jemput kan adunan tadi ke dalam minyak panas, pastikan jangan banyak2,buat dalam 10 biji macam tu, sebab ianya akan kembang. Tapi ini bergantung pasa saiz kuali yang anda gunakan.
  3. Goreng hingga kuning keemasan pada seluruh bahagian cekodok. Angkat dan toskan. Letak atas paper towel dan biar minyak terserap.






You Might Also Like

0 comments