Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

SIRI BERCAKAP DENGAN ANAK: SISA MAKANAN, APA KITA BOLEH BUAT?

By 6:58 AM

Sambungan dari siri lepas (anda boleh baca di sini)

Ayah: Rancak nampak ibu dan Boy berbual kat luar.

Boy: Hahaha.. ibu tengah explain pasal sisa makanan. Eh tadi ibu cakap, ibu nak terangkan apa kita boleh buat kalau nak kurangkan sisa makanan.

Ayah: Tapi kan sebelum tu, boleh tak ibu buatkan air teh. Sedap juga minum air teh cicah biskut kering sambil dengan ibu 'bersyarah' nanti...hehe.

Ibu: Ok. Baiklah 'bos besar'.

Setelah ibu selesai menyediakan air teh, mereka bertiga duduk di ruang tamu.

Ayah: Haa, bila ibu nak mula syarahan ni?

Ibu: Tadi ibu dah cerita kat Boy, kenapa kita perlu kurangkan sisa makanan. So, skrg ibu nak kongsi la macam mana cara kita nk bertindak. Orang kata, cakap sahaja tak guna kalau tak bertindak kan.

Ayah: Betul juga. Orang putih cakap, Action speaks louder than words.

Ibu:  Ibu ada baca kat website, terangnya kalau nak kurangkan sisa makanan perkara pertama kita kena buat "Meal planner" atau rancang apa yang kita nak masak dan hanya beli bahan yang kita nak guna.

Ayah: ooo..jadi kiranya macam plan siap-siap untuk seminggu la apa nak masak ye. Jimat duit, jimat masa, dan kurangkan stress ibu nak fikir apa nak masak selepas balik kerja tiap-tiap hari. hehe

Ibu: Ya betul sangat. Then, untuk kurangkan sisa makanan, kena kreatif guna 'leftover' yang ada. Contohnya macam french fries yang tak habis makan boleh guna untuk buat bergedil kentang. 


Boy: Ibu cakap pasal french fries, tiba-tiba rasa lapar pula..hehe

Ibu: Hahaha, kesitu pula dia. Satu lagi cara untuk kurangkan sisa makanan, bila beli stok makanan baru, stok yang lama dalam almari pantry atau peti sejuk, perlu di bawa letak didepan. Ini adalah untuk memastikan kita akan guna terlebih dahulu stok makanan yang lebih awal dibeli. Kalau tak nanti stok yang lama akan berada di belakang, sedar-sedar dah expired atau berkulat. Rugi kan sebab terpaksa dibuang. 

Ayah: Ayah pun nak bagi tips juga la. Kalau nak kurangkan sisa makanan, jangan ambil makanan banyak sangat lebih apa yang kita nak makan. Serve small amounts sahaja. 

Ibu: Betul tu. Dan kalau ada juga sisa makanan, kita boleh buat composting sisa makanan tersebut. Nanti baja kompos yang terhasil tu boleh guna untuk taman kita kat depan  tu. Ada banyak kat internet ajar macam mana nak composting sisa makanan. 

Boy: Nanti kita kena beli la kan tong untuk composting sisa makanan tu kan.

Ayah: A'ah, ya.

Maka petang itu, ketiga-tiga beranak ini pergi ke kedai untuk membeli tong kompos. Sekurang-kurangnya mereka timbul kesedaran dan ingin bertindak. Nak mengubah orang lain adalah sangat susah, apa kata kita ubah diri sendiri dahulu. Dan kita ambil langkah pertama untuk berubah, ubah gaya hidup yang lebih mesra alam. Mereka sudah bertindak, anda bila lagi?





"SMALL ACT BUT CAN MAKE HUGE DIFFERENCE"

You Might Also Like

0 comments