Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

AYAM BAKAR MADU

By 6:02 AM

Semenjak dua menjak ini memang tersangat sibuk. Tidur pun tak cukup, terpaksa stay up sehingga tengah malam untuk menyiapkan kerja dan menelaah.  Dua minggu lagi saya perlu menyiapkan dokumen penuh untuk proposal defence. Petang tadi baru selesai mesyuarat bersama supervisor, Alhamdullilah tak banyak perubahan yang perlu dibuat daripada penulisan saya sebelum ini.  Tekanan semakin terasa bila semakin dekat dengan tarikh pembentangan proposal. Semoga semuanya baik-baik sahaja. Doakan juga untuk saya ye.

Rutin yang sibuk setiap hari, tetapi kewajipan sebagai isteri dan ibu menyediakan juadah untuk keluarga tetap dijalanan. Kadang-kadang bila sibuk, saya sekadar masakkan juadah ringkas sahaja, Malam ini, saya menyediakan ayam bakar madu. Sebenarnya senang sahaja untuk menyediakan ayam ini, saya memerapnya sebelah malam sebelum tidur kemudian petang keesokan harinya, saya akan membakar ayam tersebut dalam oven. Ayam bakar ini saya hidang bersama nasi goreng cina dan juga salad.

Jom lihat resepinya.

1/2 ekor ayam
1 sudu besar serbuk ketumbar
1 sudu serbuk jintan manis
1 sudu besar serbuk jintan putih
1 susu besar kicap manis
1 sudu besar madu
garam secukup rasa

Cara-caranya.
1. Campurkan semua bahan, kemudian lumurkan pada ayam.
2. Perap semalaman.
3. Cara bakar ayam. Bungkus ayam dalam aluminium foil dan bakar selama 30 minit pada suhu 200 degree celcius.
4. Kemudian, buka aluminium foil dan bakar ayam sahaja selama 20 minit lagi atau sehingga kelihatan masak dan garing.


You Might Also Like

0 comments