Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

DEVIL'S FOOD CHOCOLATE CAKE

By 8:09 PM


Salam sejahtera untuk semua pembaca. Sudah lama rasanya saya menyepi dari baking cake. Kesian pula dah banyak hari anak saya meminta kek. Si kecil Ilham memang sangat menggemari kek. Kebetulan hari ini, saya ingin berehat setelah lama strunggle untuk menyiapkan proposal. Dah lama asyik tengok di Instagram , kek coklat dari kak yanie The Kitchen Guardian. Menurut kak yanie resepi ini adalah dari Shelly Kaldunski book on Cupcakes. Memang menggiurkan.

Bagi saya resepi ini memang terbaik setakat ini. Keunikan resepi ini adalah kerana ia menggunakan gula perang dan juga buttermilk. Saya gandingkan kek ini bersama coklat ganache. Kebiasaanya coklat ganache dicurah atas kek, tapi kali ini saya ingin mencuba teknik yang berbeza, coklat ganache itu di'whipping' (whipping=saya tak tahu istilah dalam bahasa melayu apa dia :( ). Jadi whipped coklat ganche tersebut boleh digunakan untuk menghias kek. Jom lihat resepinya.

Bahan Kek 
2 cawan tepung gandum
1 / 2 cawan cocoa powder
1 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
1 / 2 sudu kecil garam
1 / 2 cawan gula pasir
1 / 2 brown sugar
125 gm mentega
2 biji telur gred A
2 sudu kecil vanila ekstrak
1/2 cawan buttermilk-(buat sendiri guna 1/2 cawan susu ditambah dengan 1 sudu kecil cuka dan rehatkan selama 10 minit).
1 cawan air suam

Cara-caranya

  1. Panaskan oven pada suhu 170C
  2. Sediakan loyang ukuran 8 inchi
  3. Alas dngn kertas minyak dan sapu butter di sekelilingnya.
  4. Ayak tepung, cocoa powder, soda bikarbonat, garam, dan ketepikan.
  5. Pukul mentega dengan gula sampai ringan dan mengembang, tambah telur.
  6. Bila semuanya sudah sebati masukkan bahan-bahan  kering(tepung, cocoa powder) bergantian dengan bahan2 cecair (buttermilk+air suam) sehingga habis.
  7. Terakhir masukkan vanila ekstrak
  8. Bakar selama sekitar 30 minit atau hingga masak.


Chocolate Ganache
100ml double cream/ whipping cream
250gm coklat gelap dicincang halus



1. Double boil cream jangan sampai mendidih,tambah coklat , kacau rata. 
2. Bila semua sudah cair, Angkat dan sejukkan
3. Setelah ganche betul2 sejuk, putarkan/ whipped dengan mixer.
4. Setelah di putar, ganche sedia untuk digunakan.

* Saya menyediakan ganache terlebih dahulu sebelum menyediakan kek. Jadi sedang elok bila kek dah sejuk, ganache pun dah sejuk dan sedia untuk dilepa pada kek.

You Might Also Like

0 comments