Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

ENGLISH SCONE

By 5:03 PM , ,



Selamat berhujung minggu untuk semua pembaca. Apa kata hari ini untuk morning tea kita sajikan sesuatu yang berbeza.  Saya baru cuba untuk buat sendiri scone. Mudah sahaja rupanya. Scone merupakan sajian tradisi orang Inggeris dan disajikan untuk morning tea. Ada resepi scone yang dicampur kismis dan ada yang plain. Scone plain dimakan bersama jem strawberry dan juga cream.
Resepi ini saya ambil dari website Taste.com.au . Rakan sepejabat saya yang mengesyorkan resepi ini kepada saya. Memang sedap. Syaratnya, jangan uli terlalu lama doh scone tersebut. Jika diuli terlalu lama, gluten akan terhasil dan scone akan menjadi keras. Jom lihat resepinya

Bahan-bahan

3 cawan tepung naik sendiri (atau gunakan tepung gandum biasa dan dicapur dengan 3 sudu kecil baking powder)
80 g butter (potong dadu)
1 cawan susu segar
Jem atau cream untuk disapu atas scone


Cara-cara
1.Panaskan oven 200 darjah celcius
2. Campurkan butter dan gandum dalam bekas. "Rub" dengan menggunakan jari butter dan tepung sehingga menjadi seperti serbuk roti.
3. Buatkan lubang ditengah-tengah, campurkan susu sedikit demi sedikit sambil diuli. Jika doh masih keras boleh tambahkan susu.
4. Canai doh lbh kurang 2 cm tebal dan tekap dengan acuan bulat (diameter 5cm).
5. Letakkan scone di atas baking tray. Jarakkan 1 cm antara satu sama lain. Taburkan sedikit tepung atas permukaan scone.
6. Bakar selama 20-25 minit
7. Setelah masak, bolehlah disajikan bersama jem ataupun cream.


You Might Also Like

0 comments