Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

AYAM BAKAR LADA HITAM

By 8:27 PM

 Assalamualaikum semua. Alhamdullilah, setelah melalui fasa yang panjang yang sangat memenatkan otak, fizikal dan emosi, akhirnya semalam saya dah berjaya menyiapkan proposal dan dihantar untuk diperiksa. So sekarang, tunggu feedback. Hari ni baru saya rasa sakit-sakit satu badan. Tegang urat leher, semua urat sakit. Agaknya badan saya dah lama ber'sabar' merayu-rayu minta saya berehat..haha. Saya selalu macam ni, bila buat kerja saya boleh bekerja untill maximum. Dan selepas selesai kerja barulah badan terasa sakit, kepala berdenyut. Saya tahu amalan ini tidak berapa bagus untuk kesihatan, huhu, tetapi itulah pengorbanan yang diperlukan demi mencapai segulung Phd.
Hari ini, saya berehat sahaja dirumah. Sambil-sambil tunggu anak pulang dari sekolah sempat lah mengemas dapur, masak hidangan istimewa untuk makan tengah hari nanti, nak buat facial tampal masker kat muka (maklumla dah tua sebelum usia), rendam kaki dalam air panas, kilatkan kuku..haha. wah.. rasa seperti wanita kaya-kaya pula hari ini. :P . Hari ini saya menyediakan ayam bakar lada hitam yang dihidangkan dengan mash potato dan salad. Untukengelakkan ayam bakar menjadi kering, saya membungkus ayam tersebut dgn foil terlebih dahulu. Dan bakar sehingga 3/4 masak. Jadi ayam masih mengekalkan kelembapannya. Dan hanya setelah ayam hampir masak barulah saya membuka bungkusan foil dan bakar hanya untuk garingkan ayam Jom lihat resepi ayam bakar versi saya.


Bahan-bahan.

1/2 ekor ayam
1 sudu besar serbuk ketumbar
1 sudu besar jintan manis
1 sudu besar cuka
1 sudu besar kicap manis
3 sudu besar sos lada hitam
1 sudu besar serbuk lada hitam
garam secukup rasa

Cara-caranya.
1. Perap ayam dengan semua bahan semalaman atau minimum selama 30 minit
2. Balutkan ayam dalam aluminium foil. Bakar ayam dalam oven selama 20 minit dengan kepanasan 200 celcius degree.
3. Setelah ayam 3/4 masak, buka balutan aluminium foil, dan bakar sehingga ayam masak dan garing.


You Might Also Like

1 comments

  1. alhamdulillah ...bleh cuba resepi ni ...bhn2 pun tgk sdp tu bila digabungkan..

    ReplyDelete