Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

ASAM PEDAS KUNING KELANTAN

By 12:45 PM ,

Asam pedas Kelantan merupakan masakan yang ringkas serta menyelerakan dan menjadi kegemaran saya semenjak dahulu. Walaubagaimanapun semenjak berpindah ke Brisbane saya jarang menyediakan asam pedas Kelantan kerana disini sukar untuk mencari ikan yang sesuai untuk dimasak asam pedas Kelantan.

Tetapi hendak seribu daya, dek kerana mengidamkan asam pedas ini, saya berkunjung ke Asian Fish Market untuk mencari ikan yang sesuai. Saya amat lemah dalam mengenalpasti ikan (ikan yang paling saya kenal adalah ikan goreng :P)  tambahan pula disini ikan-ikannya sedikit berbeza daripada ikan di Malaysia. Saya memilih Red Snapper fish,(ikan ini seakan2 ikan kerisi) untuk dimasak asam pedas.  
Red snapper fish (Google image)

 Akhirnya berjaya juga saya merasa asam pedas Kelantan di bumi Brisbane ini .:). Jom lihat resepinya. 

Bahan-bahan
2 ekor ikan 
5 ulas bawang merah*
5 tangkai cili padi*
1 ulas bawang putih*
1 inchi lengkuas*
1/2 inchi kunyit* 
Daun kesum
1 kpg asam keping
Garam secukup rasa.

Cara-cara
1. Kisar semua bahan bertanda *. Campurkan air secukupnya.
2. Masukkan ikan dan bahan yg telah dikisar kedalam periuk.
3. Masak sehingga mendidih, kemudian masukkan daun kesum, asam keping dan garam secukup rasa.
4. Biarkan mendidih shg ikan masak. Sedia untuk dihidang.

Selamat mencuba.

You Might Also Like

1 comments

  1. Biasa masak asam pedas tapi pakai ikan biasa je, bole la try pakai ikan red snapper ni tapi kena la ke pasar borong @ the store.

    ReplyDelete