Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

SIRI BERCAKAP DENGAN ANAK: DAPUR HIJAU & SISA MAKANAN

By 5:38 AM


Pada suatu pagi hujung minggu, seorang ibu dan anak berada di laman rumah mereka. Kemudian mucul bau busuk yang menusuk hidung, tidak menyenangkan dua beranak ini. Rupanya tidak jauh dari situ, kelihatan lori sampah dan pekerjanya sedang memungut sampah selang 5 buah rumah dari rumah mereka. Ibu memerhati gelagat anaknya yang menutup hidung seolah-olah jijik dengan bau busuk sampah tersebut.

Ibu: Cuba Boy teka berapa banyak, berapa kilo org buang sampah tiap-tiap hari?

Boy: Alaa..ibu soalan apa ni. 100 kg kot.

Ibu: Kalau Boy nak tahu, tiap-tiap hari kat Malaysia ni orang buang sampai sampai 22000 tan sehari. 1 tan tu sama dengan 1000kg. Kalau 22000 tan tu banyak mana?..

Boy: emm..jadi 22 juta kilo. Banyaknya ibu!! Kalau isi satu stadium boleh penuh!

Ibu: Kalau Boy nak tahu lagi, separuh dari sampah 22 juta kilo tu adalah sisa makanan. Makanan yang orang makan tak habis,  makanan yang tamat tempoh, makanan yang rosak dan dibuang.





Boy: Emm..Boy selalu tengok kat kantin kawan-kawan selalu makan tak habis dan buang. Tapi kalau dah kenyang nak buat macam mana.

Ibu: Sebab itulah kita tak boleh tamak. Ambil makanan yang sekadarnya. Dalam Islam pun ada cakap membazir itu amalan..??

Boy: Amalan syaitan, bu..

Ibu: Cuba Boy bayangkan nasib orang-orang yang kebuluran tak cukup makan. Kita pula buang makanan.

Boy: Tapi kan ibu, nanti sampah sisa makanan tu lori sampah ambil la kan.

Ibu: Haaa..Boy tahu tak nanti lori sampah tu bawa sampah tu ke mana?

Boy: Kat tapak pelupusan sampah. Ooo, macam tempat yang kita pernah lalu hari tu kan ibu. Busuk sangat kan.

Ibu: Boy tahu tak, kat Malaysia ni, tapak pelupusan sampah makin lama makin kurang. Lama-lama nanti semua tapak pelupusan ini akan penuh.

Boy: Kalau penuh kenapa tak buka tapak baru ibu?

Ibu: Nak buka tapak pelupusan bukan mudah. Kena tengok tanah tu sesuai ke tidak. Kos pun tinggi. Nanti bila buka tapak pelupusan dekat dengan rumah-rumah orang, nanti orang pun marah kan sebab busuk.

Boy: emm.. susah rupanya kan.

Ibu: Satu lagi masalah akan timbul, sisa makanan bila dilupuskan di tapak pelupusan sampah ia akan bebaskan gas methane. Gas methane ni gas rumah hijau.

Boy: Gas rumah hijau!! Boy tahu ni ibu, cikgu sains kat sekolah pernah explain pasal gas rumah hijau. Bahaya kan. Lama-lama bila gas rumah hijau ni semakin banyak, lapisan ozon makin nipis dan global warming makin teruk.

Ibu: Pandai pun anak ibu. Betul tu, gas rumah hijau ni bahaya.

Boy: Ibu, global warming tu apa pula ye? Cikgu tak sempat explain lagi kat sekolah...hehe

Ibu: Global warming tu, suhu Bumi seluruh dunia akan meningkat.

Boy: So, jadi makin panas ke ibu?

Ibu: Ya, bila suhu meningkat, ais kat kutub akan cair.  Paras laut akan makin tinggi dan boleh tenggelamkan tempat-tempat yang rendah.

Boy: oooo...

Ibu: Nanti ibu cerita apa kita boleh buat kalau kita nak kurangkan sisa makanan ye. Jom masuk dalam rumah. Ayah dah panggil tu.

Perbualan dua beranak ini terhenti apabila ayahnya memanggil ibu dan anak masuk ke dalam rumah. ...

"Sesungguhnya orang-orang yang boros itu adalah saudara- saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya."
   
Siri selanjutnya boleh baca disini 

*Segala statistik sisa pepejal adalah dirujuk di http://www.academicjournals.org/article/article1379670911_Ismail%20and%20Manaf.pdf 

You Might Also Like

0 comments