Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

SATEY AYAM/DAGING, NASI IMPIT DAN KUAH KACANG

By 8:03 PM , , , ,





Assalamualaikum semua. Selamat hari raya aidilfitri kepada semua yang beragama Islam.  Beraya di perantauan tidak kurang meriahnya berbanding di Malaysia. Ini merupakan kali kedua kami sekeluarga beraya disini. Tahun lepas agak pilu & sedih sket, sebab 1st time beraya di bumi ratu ini dan masa tu kami baru 4 bulan sampai di Brisbane. Tapi tahun ini perasaan itu kian terubat sebab  ada ramai kawan-kawan yang rapat seperti sebuah keluarga dan kami bersama-sama meraikan aidilfitri.  Malam raya suami masih bekerja kerana hari raya bukanlah cuti umum disini. Kami di Queensland menyambut raya pada hari Selasa, kerana anak bulan tak nampak so Islamic council annouce raya jatuh hari Selasa. Yg lucunya, hari Ahad malam tu, masing-masing dah sibuk sediakan juadah untuk pagi raya, alih2 bila dengar announcement raya x jadi esok.haha. Semua juadah masuk fridge la dulu.

Selepas solat sunat aidilfitri


Tahun ini saya menyediakan satey ayam dan daging untuk hidangan pagi raya. Sehari sebelum raya baru saya kalut telefon mak di kampung minta resepi satey dan kuah kacang.  Maklumlah sebelum ini, saya ni tukang cucuk satey & tukang makan je. Tak pernah buat satey sendiri..huhu. Jom tengok resepi satey daripada mak saya :)



Bahan-bahan
Seekor ayam dipotong-potong / daging dipotong dadu
2 ulas bawang putih
6 ulas bawang merah
2 batang serai dititik
Serbuk kunyit (kena agak sendiri sukatan)
Garam (secukup rasa)
Gula melaka (cairkan/ racik-racik halus)
1 inchi halia
Sedikit air asam jawa/ asam keping
2 sudu teh jintan manis

Cara-caranya.
1. Semua bahan digaul dengan isi ayam/ daging. Perap dlm 5-8 jam. Kemudian cucuk lah dengan lidi sate

Nasi impit pula saya beli yang segera kat Asian supermarket. Malaysia import mari. Nasib baik ada yg segera ni, kalau tak kena buat nasi impit sendiri. Teringat cara mak buat nasi impit, nasi tu kena tindih dengan lesung batu lagi.





Yang mencabarnya nak buat kuah kacang. Saya cari kacang tanah tapi tak ada, so saya pakai je kacang ni.


Rasa ok juga, yg penting tak perlu buang kulit..hehe.  Kebiasaannya kita perlu goreng kacang tanpa minyak, tapi saya ni kan pemalas sket  kreatif inovatif, saya letakkan kacang dalam tray pembakar dan bakar dalam oven. Jangan guna suhu tinggi nanti terbakor hangit kacang tu. Saya just guna suhu dalam 140degree celcius, lebih kurang 45 minit kacang dah masak. Bergantung kepada oven masing-masing. Dan yang penting kena la check dari masa ke semasa untuk make sure kacang dah masak dan tak hangit.

Sambil-sambil bakar kacang dalam oven, bolehlah buat kerja lain, kupas bawang blend lada kering. Maklumlah saya sorang je tenaga buruh kat rumah.

Resepi kuah kacang.

400g kacang tanah/ kacang (goreng tanpa minyak sehingga masak atau boleh juga dibakar dalam oven sehingga masak dan kemudian blend sehingga hancur)
10 tangkai lada kering *
10 ulas bawang merah * (tapi saya pakai 2 labu bawang besar holland)
2 ulas bawang putih*
2 hiris lengkuas*
3 cawan santan
2 batang serai dititik
Gula melaka
2 sudu teh jintan manis
1 sudu teh jintan putih

Cara-cara
1. Rebus sebentar lada kering. Kemudian kisar bersama bahan-bahan bertanda *.
2. Tumis bahan-bahan yg telah dikisar tadi sehingga garing.
3. Kemudian masukkan santan. Kacau perlahan-lahan.
4. Setelah santan menggelegak, masukkan kacang kisar, serai, jintan manis, jintan putih dan gula melaka. Masak kuah sehingga mendidih.

* kalau nak kurangkan santan anda perlu lebihkan kacang kisar. Kebiasaanya kuah kacang ni rasa manis2 sket, so bolehlah letak gula melaka lebih sket.

Sarapan pagi raya 3 beranak, sebelum kami serang rumah kwn2 yg buat open house ;)






You Might Also Like

4 comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Knp di malaysia xde org nk bt inovasi drpd kekacang? dia sesuatu yg bru kn... Hmmm... Something like mashed punya ke.. Or tmbh flavour mcm cmpur semua kacang pastu bt sauce dia mcm potatoes la yelaaa.... Hmmmm sdp tahu! mesti laku punya.....

    ReplyDelete