Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

FRIED EGG NOODLES

By 6:02 PM , , ,



Assalamualaikum semua. Sedar tak sedar kita dah berada di penghujung Ramadhan. Cepat sgt masa berlalu.  Alhamdulillah minggu lepas saya dah lulus confirmation of candidature or proposal defence.  Rasa lega sket kepala setelah setahun bekerja keras. So lepas ni bolehlah tumpukan kepada langkah seterusnya. 3 tahun lagi utk lengkapkan perjalanan Phd ni (feeling nervous).


Dua hari sebelum saya perlu membentangkan proposal kajian, tiba-tiba anak saya demam. High temperature.  Semenjak tinggal kat sini dia x pernah demam. Memang cabaran, semalaman tak tidur esoknya pula saya ada sesi practice utk pembentangan. Kepala dah rasa pening. Setibanya saya kat bilik utk practice presentation tu tup2 desktop plak tak de. Memang hairan bin ajaib. Macam mana desktop boleh hilang. Terpaksalah pergi panggil technician.  Diaorag pun pelik. Then selepas di siasat, jelas la ada org curi desktop . Then polis pula datang. Nak siasat. Dok ambik keterangan kami and cap jari. Sesi practice pula terpaksa ditunda ke sebelah petang pula. Kepala dah pusing2, puasa campur pula tak cukup tidur. 


Tapi alhamdulillah semasa hari actual pembentangan everything went very well. Ramai rakan-rakan sepejabat hadir sbg audience untuk memberikan sokongan. Panel pemeriksa juga sgt berpuas hati dengan proposal kajian. Rasa terharu sgt and syukur sgt2. Supervisor pun dah sengih sampai telinga hari tu. Memang ada hikmah bila terpaksa tukar supervisor pada bulan March hari tu. Semoga perjalanan selepas ini berjalan dengan lancar. Terima kasih juga kepada suami terchenta sb faham isteri dia sibuk study..hehe. Kadang-kadang lauk berbuka pun simple2 sahaja. 

Hari ini saya menyediakan mee telur yang digoreng. Ini merupakan masakan cina. Mee telur ini juga boleh disajikan bersama sup. Senang sahaja untuk menyediakan sajian ini. Cepat dan ringkas dalam masa 30 minit dah boleh siap. Saya ambil resepi ini dari blog Hana. Memang sedap tak rugi untuk mencuba.

Bahan-bahan
2-3 ikat dry egg noodles
2 ekor udang galah besar - belah tgh@bleh guna daging - hana gune udang biasa
1 inci halia - hiris
2 ulas bawang putih - cincang
sayur kailan atau sawi - potong
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap cair
setitik minyak bijan
1.5 cawan stok ayam - hana campur air+kiub ayam
1 biji telur - kocok
serbuk lada sulah
tepung jagung utk pekatkan kuah


Cara-cara
  1. Rebus mee hingga lembut kemudian basuh dgn air sejuk dan toskan. keringkan sekejap. Panaskan minyak. Goreng hingga garing keemasan. Angkat dan toskan.
  2. Kuali lain, panaskan sedikit minyak.. masukkan bawang putih dan halia. tumis hingga naik bau. Masukkan sos tiram, kicap, minyak bijan, lada sulah dan stok ayam. Masukkan pula udang dan sayur kailan@sawi. Biarkan sebentar hingga masak. 
  3. Kecilkan api, bancuh tepung jagung dan juga sedikit air. Kacau. Kemudian masukkan telur. Siramkan kuah ke atas mee dan sayur serta udang tadi. Hidangkan dengan chili/lada jeruk.






You Might Also Like

0 comments