Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

Vanilla calciyum french toast

By 9:28 PM , ,


Anda suka bersarapan dengan roti? Jika ya, make sure anda mencuba resepi yang lazat ini. Biasanya french toast disediakan dengan mencampurkan telur dan susu. Di Perancis French toast dipanggil 'pain perdu' atau maksudnya 'lost bread'. Sejarahnya, French toast ini adalah makanan orang miskin dimana apabila roti mereka menjadi keras dan basi  , mereka terpaksa merendamkan roti tersebut didalam susu dan roti dan membakarnya sebelum dimakan untuk lebih senang dikunyah. Ada banyak versi mengenai sejarah French toast ini. 




Kali in saya ingin mencuba sesuatu yang berbeza. Saya campurkan calciyum perisa vanilla dan telur. Walla!! memang sedap. French toast ini mempunyai rasa yang lebih lemak dan harum dengan wangian vanilla. Bagi saya, memang sangat kena dengan selera saya. Saya menggunkan roti sandwich yang sedikit tebal dari roti sandwich biasa untuk menyediakan french toast ini. 


Jom lihat resepinya.

Bahan-bahan
2 keping roti sandwich
1 bekas kecil calciyum perisa vanilla
1 biji telur
1 sudu besar butter
Sedikit gula


Cara-cara
1. Panaskan non-stick pan
2.Campurkan telur, calciyum dan butter dalam mangkuk. Pukul sehingga sebati dengan menggunakan garfu/ whisker.
3. Celupkan roti dalam campuran tadi.
4. Bakar roti di atas non-stick pan. Taburkan gula di atas roti tadi ketika membakarnya.
5. Anda boleh menghidangnya bersama sirap maple ataupun dengan madu.

You Might Also Like

0 comments