Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

Kek coklat kukus moist

By 1:14 AM ,


Salam sejahtera semua. Lama sangat rasanya saya tidak baking cake.  Maklumla rumah kat sini tak ada oven dan mixer. I miss my kitchen in Brisbane!!!..huhu. Dua tiga hari lepas cik abang cakap terasa nak makan kek. Asyik beli kek kat kedai je semenjak balik ke Malaysia, haruslah sekali sekala nak makan kek air tangan isteri terchenta. haha.

Otak ligat mencari idea, kek apakah yang paling senang yang tak perlu guna mixer dan oven. Aha..pastinya kek coklat kukus. Bagi saya resepi kek coklat kukus ini adalah yang paling senang dan juga sedap. Anda perlu pastikan sukatan bahan-bahan adalah tepat. Resepi ini dah beberapa kali saya cuba, memang menjadi. Resepi ini saya ambil dari blog kak ita masam manis.

Oleh kerana saya tidak ada loyang kek kat rumah ini, jadi saya masukkan adunan kek dalam cawan kertas. Lagi senang dimakan. Curahkan ganache coklat di atasnya dan sedia untuk dihidang.

Bahan A:
1 cwn gula pasir
1 cwn serbuk koko
1 cwn susu cair... (saya gunakan susu coklat UHT, kek lagi sedap bercoklat)
1 cwn susu pekat
1 cwn myak msk..
*semua bhn A gaul sebati dan masak atas api perlahan.
*rehat kejap bila bahan dah sebati.

Bahan B:
tepung gandum 3/4 cwn
soda bicarbonat 1 sudu teh
baking powder 1 sudu teh
*semua bhn di ayak

Bahan C:
telur 4 biji (masukkan dalam blender sahaja)


Cara-cara

1. Satu kan bhn B dan C kedlm Bhn A secara berselang seli. Kaup balik dengan sudip kayu
2. Bila dah sebati masukkan  dlm loyang yg dsapu myk (saya gunakan cawan kertas cupcake)
3. Kukus dlm 30 -45 minit (b'gantung saiz loyang). Test cucuk dengan lidi klu tak melekat dikira sudah masak

*p/s...loyang kena panaskan dahulu sebelum masukkan adunan kek td.

Resepi ganache coklat

250g whipping cream
350g coklat masakan (saya guna compound cooking chocolate)

Cara-cara
1. Panaskan cream secara double boil.
2. Potong coklat kecil-kecil
3. Setelah cream panas, masukkan coklat dan kacau dengan gunakan whisk
4. Matikan api, dan terus kacau sehingga semua bahan bercampur sebati

You Might Also Like

0 comments