Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

Nutella panna cotta

By 7:58 PM , ,


Salam sejahtera. Sekarang ni memang musim panas. Anak saya dah start ada ulser dalam mulut. Memang kesian bila dia tak nak makan sebab sakit mulut. So saya kena mencari resepi yang dia suka makan, dan tidak menyakitkan mulut. 
Terjumpa resepi nutella panna cotta ni di food network.com. Cara buat pun senang sahaja. Kebetulan bahan-bahan memang semua dah ada di rumah. Jom kita lihat resepinya.

Bahan-bahan
1 sudu besar gelatin halal (larutkan dalam 3 sudu besar air panas)
1 cawan heavy cream (tapi saya guna whipping cream)
1 1/2 cawan nutella
5 sudu besar susu segar (yang ni saya tambah)
Kacang hazelnut yang dibakar untuk hiasan (saya tak letak sebab tak ada)
Coklat bar yang diparut.

Cara-cara
1. Larutkan gelatin dalam air terlebih dahulu.
2. Campurkan heavy cream, nutella dan susu dalam periuk dan panaskan sehingga mendidih. Jangan guna api besar. 
3. Setelah campuran cream dan nutella mendidih, masukkan gelatin yang telah dilarutkan tadi.
4. Masukkan campuran tadi kedalam bekas kecil/ ramekin. Kemudian sejukkan dala peti sejuk sehingga ia benar-benar 'set'  dala 5-6 jam.
5. Anda boleh menabur parutan coklat dan kacang hazelnut di atasnya ketika dihidang. 





You Might Also Like

0 comments