Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

Sayur goreng dengan telur

By 5:28 PM , ,

Assalamualaikum semua. Sudah lama rasanya Mamadee tak berkesempatan berkongsi resepi dengan pembaca blog. Tetapi anda boleh follow Mamadee di Instagram. Selalu juga Mamadee update resepi di instagram kerana lebih senang menggunakan telephone. hehe. Sibuk, bagai tak cukup tangan mengguruskan keluarga dan pengajian disini. Alhamdullilah tak lama lagi milestone kedua untuk PhD akan Mamadee jalani pada bulan Julai nanti. Dokumen untuk panel penilai dah berjaya disiapkan. Cuma sekarang masih menunggu maklum balas dari kedua-dua penyelia.

Dalam kesibukan belajar, tanggungjawab sebagai ibu dan isteri tetapi menjadi keutamaan. Terutama dalam menyajikan hidangan berkhasiat dan menyelerakan kepada keluarga. Boleh dikatakan setiap hari Mamadee memasak hidangan untuk keluarga kerana di Australia, kos untuk makan diluar agak mahal. Atas faktor kekangan masa, selalunya masakan yang menjadi pilihan adalah masakan yang senang disediakan dan yang penting lazat dan berkhasiat.



Okay, berbalik kepada resepi kali ini, Mamadee menyediakan sayur goreng dengan telur. Sayur brokoli dan bunga kobis memang menjadi kegemaran anak Mamadee. Tambahan pula bila digoreng dengan Maggi® CukupRasa...yummy. Memang dia makan sayur tu sahaja, macam makan nasi.hehe.

Maggi® CukupRasa ini mengandungi bawang merah dan bawang putih yang akan membuat hidangan sayur goreng bertambah-tambah enak.  Suami Mamadee yang tak suka makan sayur pun akan makan sayur goreng ni bila digoreng dengan Maggi® CukupRasa. Apa yang Mamade suka, adalah, dengan menggunakan Maggi® CukupRasa ni, masa memasak dapat disingkatkan dan sangat mudah kerana semua rencah dan rasa secukupnya dah siap terkandung dalam pek Maggi® CukupRasa. Jadi, tak perlu pening-pening kepala nak fikir.



Jom tengok resepinya.

Bahan-bahan

100g brokoli
100g bunga kobis
100g carrot
2 ulas bawang putih (diketuk)
1/2 sudu besar Maggi® CukupRasa
1 biji telur saiz besar
1 biji cili merah besar

Cara-cara.
1. Tumiskan bawang putih sehingga kuning.
2. Kemudian masukkan brokoli, bunga kobis dan carrot.
3. Setelah sayur setengah masak, pecahkan telur ditengah-tengah. Kacau dengan cepat sehingga telur hancur dan menyelaputi sayur.
4. Kemudian masukkan Maggi® CukupRasa
5. Masukkan cili merah yang telah dipotong kecil-kecil. Goreng sehingga masak. Sedia untuk dihidang.

Selamat mencuba.






You Might Also Like

4 comments

  1. menarik utk cuba buat buka pose ni d. kbtulannya sume bhn ade d rumah. hihi. tq diey! =)

    ReplyDelete
  2. fav saya juga brocoli dan telur ni :D

    ReplyDelete