Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

Karipap pusing rangup inti kentang

By 5:25 AM , ,


Apa khabar semua? Hujung minggu ini Mamadee menerima kunjungan berbuka puasa di rumah rakan. Tak tahu nak bawa juadah apa. Tengah blogwalking blog masakan kegemaran Mamadee, terlihat karipap pusing kak Noor, dari blog Bicara kak Noor. Nampak sedap sangat. Pusaran kulit karipap juga sangat cantik, kemas dan sekata.  Resepi ini adalah dari kak Shiela blog Spice Journey. Memang sedap dan rapuh karipapnya.  Yang kelakar, dah siap-siap isi inti karipap, bila tiba masa untuk kelim tepi karipap, Mamadee tak reti cara kelim tepi karipap dengan betul....memang fail. At last.. Mamadee tengok tutorial cara kelim karipap kat You Tube.  Mudahnya zaman sekarang, semua dihujung jari. 

  Jom lihat resepi dan step-by step cara menyediakannya. 

Mamadee menyediakan inti terlebih dahulu. 

INTI KENTANG

Bahan-bahan

4 biji kentang saiz besar ~ di potong dadu kecil
sedikit daging yang dipotong kecil-kecil / daging kisar
3 ulas bawang merah ~ kisar
2 ulas bawang putih ~ di kisar
3 sudu besar rempah kari
garam dan gula secukup rasa
2 tangkai daun kari
Air secukupnya
Minyak untuk menumis

Cara-cara
  1. Panaskan minyak
  2. Tumiskan daun kari dan bahan kisar hingga harum dan garing
  3. Masukkan rempah kari dan masak lagi hingga garing
  4. Masukkan daging, biarkan masak. Kemudian masukkan kentang dan tambahkan air
  5. Biarkan ia merenih dan kentang empuk
  6. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa
  7. Biarkan ia kering



KULIT KARIPAP
Doh A
1 cawan tepung gandum 
1 sudu besar tepung jagung 
2 sudu besar veg shortening 
2 sudu besar marjerin

Untuk doh A
Satukan semua bahan untuk doh A dalam bekas. Gaul hingga sebati. Boleh di kepal atau di bulatkan.
Kemudian bahagikan doh kepada 4 bahagian yang sama besar. Bulat-bulatkan dan ketepikan.

Doh B
2 cawan tepung gandum 
1/4 cawan minyak jagung 
1 sudu kecil garam atau secukup rasa 
1/2 cawan air anggaran ~ air ni tuang sikit-sikit

Untuk doh B 
  1. Masukkan tepung ke dalam bekas dan buatkan kawah atau lubang di bahagian tengahnya 
  2. Kemudian panaskan minyak, dan tuang minyak panas kedalam kawah tepung yang dalam mangkok tadi. 
  3. Gaul rata dengan senduk atau sudu  AWAS MINYAK PANAS!!
  4. Gaul sehingga ia menjadi serbuk roti.
  5. Sementara itu garam kita bancuhkan bersama air hingga larut.
  6. Tuangkan air garam  sedikit demi sedikit kedalam tepung sambil menguli.
  7. Uli hingga sebati dan agak tak melekat di tangan.




Bahagikan doh B kepada 4 bahagian yang sama banyak dan bulat-bulatkan doh.



Canaikan satu bahagian doh B yang kita telah bahagikan tadi.
Letakkan satu bahagian doh A di tengahnya



Bungkuskan dan kemaskan padat
Kemudian di bulatkan, ketepikan
Ulang kaedah yang sama untuk baki doh-doh selebihnya.


Doh yang telah di satukan tadi, di canai sederhana ketebalannya. Tidak terlalu tebal dan tidak terlalu nipis.

Kemudian di gulung menjadi selinder yang panjang.


Kemudian di canai sekali lagi sederhana tebal juga.



Gulung semula menjadi selinder.
Ulang proses yang sama untuk doh yang selebihnya.
Kemudian doh ini direhatkan sebentar anggaran 15 minit agar ia sebati dan lembut.







Ambil satu bahagian doh dan potongkan kepada 6 kepingan


Ambil sekeping doh yang telah di potong dan canaikan bentuk bulat, sederhana tebal. Tidak terlalu tebal dan tidak terlalu nipis.
Jika nipis ia susah di kendalikan, mudah pecah semasa meletakkan inti. Jika tebal pula tidak enak pula untuk di nikmati nanti. 


Letakkan inti yang di sukai di bahagian tengahnya, jangan penuh sangat sebab takut pecah pula dohnya.
Lipat dan kemaskan tepinya agar tidak terbuka.
Klimkan kemas agar tidak terbuka semasa proses mengoreng nanti
Ulang proses yang sama hingga habis kesemua kepingan doh

Kaedah mengoreng 
Pastikan semasa mengoreng minyak betul-betul panas.
Cara mengoreng karipap pusing ni tak sama macam karipap biasa. Kalau karipap biasa minyak tak boleh panas sangat nanti ia mengerutu dan gelembung-gelembung permukaan karipap tu.. tapi sebaliknya karipap pusing kena goreng dalam minyak yang betul-betul panas supaya karipap ni cantik kejadiannya. Api tidak boleh terlalu kecil nanti karipap ni akan serap minyak yang banyak dan buatkan kita muak bila menikmatinya.
Goreng hingga ia kuning keemasan, kemudian angkat dan letakkan atas tisu dapur supaya minyaknya di serap.
Kemudian bolehlah di hidangkan panas-panas.

You Might Also Like

4 comments

  1. Assalamualaikum Mamadee,
    Seronok buat karipap pusing bila nampak hasilnya kaaan... biarlah apa rupa kelimnya yang penting sodaaap! Kalau Kak Amie buat karipap memang separuh inti masuk mulut dululah..... selebihnya baru jadi inti karipap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. bahaya kalau buat time bulan puasa ni.

      Delete
  2. Salam Mamadee.. terima kasih kerana sudi mencuba..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama kak shiela. N thanks for sharing this recipe :)

      Delete