Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

Puding karamel bakar

By 11:32 PM ,

Assalamualaikum semua. Sekejap je rasa dah masuk hari ke-4 kita berpuasa. Semoga kita semua dapat membanyakkan amal ibadat di bulan mulia ini.



Pasti di Malaysia, meriah dengan bazar ramadhan..tapi jangan membazir ye. Kadang2 semasa lapar, semua nampak menyelerakan. Tapi bila dah berbuka...tak larat untuk habiskan semua makanan. Saya ada terbaca laporan secara online yg setiap kali ramadhan rakyat malaysia membuang hampir 270 000 tan sisa makanan. Sedih bukan.


Berbalik kepada resepi kali ini, saya mencuba resepi puding karamel yang baru saya cipta. Dan saya tidak mengukus puding tersebut. Sebaliknya saya cuba bakar secara kaedah bain-marie. Yummy..memang lagi sedap sebab tak berbau hanyir telur. Teksturnya juga seakan2 taufu fa. Lembut.
Kali ini saya mencipta resepi baru..biasanya untuk mendapatkan puding yang lemak, banyak kuning telur perlu digunakan. Saya kurang gemar..sebab nanti putih telur yg tak digunakan akan terbiar dalam fridge. Kali ni saya gunakan semua telur..dan untuk dapatkan rasa yg lemak tu saya gunakan susu segar full cream. Yang membuatkan saya gembira, adalah suami mengatakan this is the best caramel pudding ever!!!.

Jom lihat resepi.

Bahan-bahan


400ml susu full cream
5 biji telur
1/4 cawan susu pekat manis
1 sudu besar tepung kastard
1 sudu teh esen vanila

Untuk karamel
5 sudu besar gula pasir.


Cara-cara.
1. Panaskan oven 180 degree c. Masukkan tray yg berisi air panas kedalam oven.
2.Kita sediakan karamel terlebih dahulu. Masukkan gula pasir kedalam loyang. Panaskan loyang atas dapur menggunakan api kecil. Sentiasa kacau gula tersebut. Bila gula sudah cair dan warnanya keperangan matikan api. Jangan biarkan warna karamel menjadi gelap kerana karamel akan menjadi pahit.
3.. Masukkan telur, susu full cream, susu pekat manis dalam mangkuk besar dan kacau perlahan-lahan. Jangan kacau laju sehingga berbuih, nanti puding akan berlubang-lubang.
4. Masukkan esen vanila dan tepung kastard. Kacau perlahan-lahan.
5. Tapiskan adunan tadi semasa masukkan kedalam loyang.
6. Loyang puding ini kemudian di letakkan didalam tray yg berisi air panas didalam oven.
7. Bakar selama 40-45 minit atau sehingga masak.


You Might Also Like

0 comments