Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

Easy and fluffy banana cake

By 3:08 AM


Saya masih ingat ketika zaman kecil dahulu, ada kek pisang kecil2 yang dijual dikedai runcit. Sekarang sudah lama tidah terlihat kek pisang tersebut, yang hanya terdapat luas dipasaran adalah kek pisang cap samudera yg bersaiz loaf panjang. Di Brisbane juga senang untuk mencari kek pisang, tetapi rasanya sedikit berbeza dgn yg ada di Malaysia. 

Saya amat menggemari kek pisang, terutamanya kek pisang tradisional. Kebetulan petang hujung minggu yang lalu, anak saya request untuk makan kek. Bahan2 yang ada di dapur pula terhad. Di fikir2 apakah resepi yang senang dan bahan2 yang digunakan terdapat di dapur. Blogwalking lah saya mencari resepi yang senang, dan akhirnya terjumpa resepi kek pisang di blog The baking mum. Kek pisang ini teksturnya gebu dan saya sgt suka rasanya. Jom lihat resepi dan selamat mencuba. (Saya hanya buat separuh adunan)


Resepi daripada The baking mum


Ingredients:


  • 180 gm. Butter
  • 180 gm. Fine sugar (I cut down to 150 gm)
  • 2 . Extra large Eggs - beaten lightly
  • 250 gm. Cake flour
  • 1 tsp. baking powder
  • 1 tsp. Bicarbonate of Soda
  • 220 gm. Bananas - mashed 
  • 50 gm. Dairy whip cream (I use evaporated milk
  • )1/2 tsp. vanila essence
Method:
  1. Cream butter and sugar till light and creamy.
  2.  Pour in eggs gradually and beat till creamy.
  3. Add in whip cream, mashed bananas and banana essence and mix well.
  4. Add in cake flour, baking powder and bicarbonate of soda and beat for a while only.
  5. Pour into an 8" round tray, and arrange sliced bananas on top.
  6. Bake at 175C for about 50 to 60 mins. or until cooked.


You Might Also Like

0 comments