Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

Japanese Cotton Cheesecake

By 6:30 PM

 
Kami sekeluarga sangat menggemari Japanese cotton cheesecake ini. Teksturnya yg gebu, serta rasanya yg tidaklah terlalu sarat dengan cream cheese  dan tidak terlalu manis membuatkan setiap suapan tidak muak, dan anda mahukan lagi dan lagi.

Ini merupakan kali kedua saya mencuba resepi Japanese cotton cheesecake ini. Kali pertama mencuba resepi ini, hasilnya tidak segebu kek yg dibeli di bakeri dan apabila sejuk kek seakan-akan mendap.

 

Kali kedua mencuba resepi ini, saya lakukan sedikit pengubahsuaian terhadap method  penyediaan kek, tetapi masih mengekalkan resepi yang sama. Hasilnya tidak mengecewakan kali ini :).  Kek kekal gebu walaupun telah sejuk dan tekstur kek tidak kering (masalah yg selalu saya hadapi bila membuat kek chiffon). Jom lihat resepi dan cara penyediaannya.

Sumber resepi daripada Diana's Desserts

Ingredients

-140g fine caster sugar
- 6 egg whites
- 6 egg yolks
- 1/4 tsp cream of tartar (to stabilize the white eggs)
- 50g unsalted butter
- 250g cream cheese
- 100ml fresh milk
- 60g cake flour (can also use plain flour + 1 tsp baking powder)
- 20g corn flour
- 1/4 tsp salt

1. Preheat the oven at 160°C. Melt cream cheese, butter and milk over a double boiler.  (I just heat the mixture using a microwave for 30 seconds- easy n convenience). Cool the mixture. Fold in the flour, the cornflour, salt, egg yolks and mix well.

2. Whisk egg whites with cream of tartar until foamy. Add in the sugar and whisk until soft peaks form. (Macam mana untuk mengetahui  putih telur telah benar2 "bertaduk", adalah bila anda terbalikkan mangkuk, putih telur tidak jatuh).

3. Add the egg whites to the cheese mixture to and fold well. (Fold dengan menggunakan senduk kayu atau spatula).


4.  Pour into a 8-inch round springform cake pan (lightly grease and line the bottom and sides of the pan with greaseproof baking paperor parchment paper). Wrap the base of your cake tin with aluminium foil, to prevent seepage ... although I never do, and it has never seeped! ;)

4. Bake cheesecake in a water bath for 1 hour 10 mins or until set and golden brown at 160°C.( Saya melakukan pengubahsuaian cara membakar kek ini. Kali pertama dahulu saya mencuba kaedah water bath, tetapi kek yg terhasil tidak mempunyai tekstur spongy seperti yg saya mahukan. Kaedah yg saya gunakan boleh dilihat dibawah).

5. Leave to cool in oven with door ajar, about 30mins to 1 hour. Sudden changes in temperature may cause the cake to cool too quickly and collapse.



Tips & Tricks !!!

No 1:  Memukul putih telur
Pukul putih telur dengan kelajuan maksimum. Apabila putih telur telah mula kaku dan "bertanduk"  perlahankan kelajuan mixer sehingga minimum selama 2-3 minit. Ini adalah untuk memastikan buih2 udara stabil dan seterusnya menghasilkan kek yg mempunyai "foam sponge" yg halus.  

No 2:  Menapis adunan cream cheese
Adunan cream cheese yg telah dicampur dengan susu+butter+ tepung+ telur kuning tadi perlu ditapis untuk mengahasilkan "lump free batter". Saya menggunakan wire mesh sieve / penapis besi yg lazim terdapat di dapur untuk menapis adunan ini. 

No 3: Cara membakar kek
Resepi asal mengajurkan untuk membakar kek ini secara water bath. Tetapi saya tidak gemar menggunakan cara water bath ini kerana high probability air meresap masuk kedalam cake pan, terutamanya jika anda menggunakan springform pan. Jadi saya menggunakan cara alternatif iaitu meletakkan dulang yg berisi air dibawah tray cake pan. Jadi ia juga akan menghasilkan effect sauna wap air, jadi kek tidak akan terlalu kering. 




 Moga perkongsian ini memberi manfaat kepada anda semua :). 
 

You Might Also Like

6 comments

  1. Tq untuk resepi...nk guna api atas atau api bawah ye ?

    ReplyDelete
  2. @aisham biz, saya gunakan api atas sahaja.

    ReplyDelete
  3. kalau pakai api atas dan bawah ada pape effect tak? atau memang kene pakai api atas? saya suke mencuba :)

    ReplyDelete
  4. Salam. Saya Amir dari iluminasi.com. Saya ingin memohon keizinan puan untuk berkongsi sebahagian info dalam artikel ini.

    Resepi tidak akan diambil. Namun, kredit dan link kepada puan telah diberikan.

    Puan boleh melihat artikel tersebut di sini: https://iluminasi.com/bm/resepi-pilihan-kek-keju-kapas-jepun-paling-lazat.html

    Jika puan mahu saya membuang kandungan yang diambil, boleh hubungi saya dengan kadar segera di amirwrites_271@yahoo.com.

    Maklumbalas dari pihak puan adalah amat dihargai :)

    ReplyDelete