Welcome to our website !

mamadee's kitchen

eat well, live simply, laugh often.

NASI LEMAK KUKUS

By 5:41 PM



Musim luruh telah tiba. Waktu pagi memang lebih sejuk daripada biasa. Pagi ini saya menyediakan nasi lemak kukus untuk sarapan sebelum ke universiti. Nasi lemak ini saya hidangkan bersama sambal sardin dan juga ayam goreng rempah.Memang sedap sangat sekali sekala dpt menjamu selera dgn hidangan tradisi. Kebiasaanya jika memasak nasi lemak saya memasak nasi seperti biasa, tetapi masalahnya, akan menghasilkan banyak kerak. Jadi kali ini saya cuba untuk mengukus nasi lemak. Hasilnya sgt sedap, nasi berderai dan tiada kerak (jadi lebih jimat..he2). Jom lihat cara-cara menyediakan nasi lemak kukus ini.

Bahan-bahan

3 cawan beras (saya guna beras jasmine)
3/4 cawan santan
3 hiris halia
2 helai daun pandan
sedikit garam.


Cara-caranya
1. Basuh beras sehingga bersih.
2. Panaskan air dalam pengukus.
3. Letakkan beras ke dlm pengukus. Letakkan hirisan halia dan simpulan daun pandan.
 4. Kukus sehingga setengah masak. (lebih kurang 20 minit)
5. Keluarkan beras dari pengukus. Campurkan garam kedalam santan. Kemudian curahkan santan keatas beras yg telah separuh masak tadi.
6. Gaul sehingga sebati beras dan santan.
7. Kemudia masukkan balik beras separuh masak tadi yg telah digaul dgn santan ke dalam pengukus.
8. Kukus sehingga masak.
*tips: untuk nasi cepat masak, buat lubang-lubang kecil antara beras, supaya wap senang naik ke atas.

You Might Also Like

0 comments